torsdag 24 september 2015

Det känns så bra

Vart ska man börja?
Jo, när Lisa flyttade hem fick vi låna en Alaris pump(som ersätter Lisas förluster) från sjukhuset, droppställningen följde med. Så här har vi levt i snart sex år. Men för sex månader sedan gick pumpen sönder, vi lämnade in den, fick låna en annan pump. Konstigt nog ville inte NÄL ta hand om ärendet och lade ansvaret på BUMs axlar i Uddevalla.  Där jobbar helt fantastiska sjuksköterskor.  När tillfället kom bad jag om hjälp. Vi bestämde oss att få hem en ny familjemedlem, en Micrel pump, så att det blir hela tre pumpar i vår lilla familj som ansvarar för Lisas TPN och NaCl. Jag kom på att det fanns så otroligt många positiva saker med att ha just denna pump hemma.
- först och främst pumpen är Lisas och om det händer något med den, jag kommer ta hand om servicen och annat. Jag behöver inte be någon om hjälp. Man blir självständig helt och hållet, i alla fall när det gäller pumparna.
- vi kan bli mer flexibla när vi reser, det är bara koppla allt på samma gång och låta bli att oroa sig vilken tid man måste komma hem igen.
- vi kan koppla Lisa och åka bort själva över en kväll utan att min mamma är orolig att bubblan tar slut och pumpen måste kopplas för natten.
- vi slipper alla tillbehör som följde med Alaris pumpen, extra aggregat och droppställning. Nu kommer vi ha samma sort till alla pumpar, micrel pumpar.
- vi kan lämna rummet  på sjukhuset även om Lisa får antibiotika, för att de kan köras i den tredje pumpen och vi slipper vara fast på avdelningen, även om vi inte lämnar själva sjukhuset.
Det finns nog massa fler fördelar med den nya pumpen. Jag känner mig så barnsligt glad!!!!
Allt som underlättar Lisas och vår vardag är gulsvart!!!
Och ryggsäcken!! Den är så otroligt bra, massa plats för alla vätskor, möjligheten att köra på hjul, alla pumpar syns och är lättillgängliga om man behöver ändra volymen eller göra något mer. Toppen, jag är mycket mycket nöjd!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar