onsdag 17 september 2014

Att göra fel

Vet ni vad som händer när man är trött? När man är så trött att allt man gör, nästan allt, görs på autopilot. Det är inte alls bra, för att då händer det att man gör fel. Man gör det som inte får hända. När hjärnan är med dubbelkollar man även om man är trött. Blir man övertrött finns inget som påminner om saker som måste göras, som inte får glömmas bort.
Och igår för tredje gången sedan Lisa föddes hände det igen. Man kopplade TPN påsar i fel pumpar. Inte bara man, det var jag som gjorde det, med egna händer. Jag glömde helt och hållet att kolla att allt stämde när jag var färdig män droppet. Vet ni vad som hände imorse? Nästan all näring fanns kvar i behållaren. Tur att Lisa får NaCl i ganska stora mängder under natten så att hon slipper bli uttårkad. Men näringen har hon inte fått. Det resulterar i att ingen går till förskolan, droppet kommer att pågå under dagen, så det blir tyvärr ingen frihet från den stora ryggsäcken heller.
Jag får så stora skuldkänslor. Omedvetet lät jag mitt barn svälta. Och det hjälper tyvärr inte att få säga "alla kan göra fel". Fel här, fel där, vad händer sedan?
Man lär sig av sina misstag, men inband gör man dem på nytt. Om och om igen. Man lägger delvis ansvaret på tröttheten som samlas på dag efter dag, vecka efter vecka och år efter år. Men det finns alltid litet "men", som stör mig, som visar att även om man är trött, även om man har för mycket måste man tänka klart, finns inga ursäkter. Tröttheten får inte ta över.
Så idag är vi hemma, idag är det "droppetheladagendag".

Förlåt mig.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar