fredag 8 april 2016

Är jag normal?

Är det så att ju fler organ man väntar på desto jobbigare det är? Nej, absolut inte. Det är samma väntan, det är lika jobbigt att stå där på väntelistan. 
I samband med MOD träffade jag (via nätet) en mamma till en tjej som väntat på sitt nya hjärta. När vi började skriva till varandra visade det sig att våra känslor var väldigt lika, som vi beskrev varandra. Att vara föräldrar till ett sjukt barn, där sjukdomen syns knappt, i alla fall när man har kläderna på, är obeskrivligt jobbigt. Man försöker hitta styrka varje dag för att klara av att handskas med verkligheten. 
Jag försöker förstå varför mina vänner inte vill så gärna prata med mig om det. Är det jobbigare för dem än för mig? Jag låtsas att det är ok, att det inte gör mig något, men det gör ont. Tyvärr....eller är de mina vänner? Kanske bara bekanta? Jag vet inte... Ingen vill väl höra sanningen, att man är rädd, att man är orolig, gråter mer eller mindre hela tiden. Alla förstår att om man frågar, ska man vara beredd på att få lyssna med. Men vill man? Man kan göra en annan variant med: "Hej, är allt toppen?...Men vad bra" Jajamen, säger jag och rullar min trötta kropp vidare som ingenting hänt. Jag går vidare och undrar, varför... Ja, alla har mycket, nog med eget. Jag förstår, jag försöker förstå i alla fall. 
Jag har nu lyssnat ordentligt många gånger på Marthas sommarprat. Hon gick till psykolog, fast hon var stark. Hon gjorde det, för att INGEN förstod henne. Idag ringde jag till min Anna, jag ska träffa henne snart. Inte för att jag är svag, men för att jag har varit stark för länge. Jag vill bli hörd. Jag skulle kunna kasta sten på mig om jag var på väg till psykolog för 15 är sedan. Nu ska jag ge mig spark i arslet så att jag får träffa Anna oftare. 

1 kommentar:

  1. Hej, har man en riktig vän(ner) så lyssnar de oavsett om det man säger är jobbiga saker för en själv. Varför fråga hur någon mår om man inte orkar höra sanningen. Att idag när någon frågar så mår man väldigt dåligt.Då ska ens vän lyssna på det. Det är viktigt att ha någon att prata med.

    SvaraRadera