måndag 23 februari 2015

en Saga för sitt barn

Efter mitt första samtal med Lisa märkte jag att det kommer att gå bra just att prata med henne om transplantationen. Hon frågar mig mer än en gång om dagen om det och undrar vem är det som ska öppna hennes mage, kommer hon att känna något när de skär. Jobbiga frågor för mig men när jag ser hur lätt hon frågar mig, blir jag tagen och lugn. Det måste vara Lisas sätt att hjälpa mig gå genom denna svåra period, helt omedvetet.
I min tur vill jag berätta saker för henne på ett sätt som gör att hon förstår allting som kommer att hända utan att bli rädd, erfaren och förväntansfull. För att den här transplantationen kan faktiskt ge henne att bra liv.
För två år sedan köpte jag en underbar bok för Alex och Lisa. Den heter "Kroppen utifrån och in". På ett enkelt sätt berättar den om alla människans kroppsdelar och organ. 
Jag visade barnen tarmar, läste om hur de fungerar och jämförde med Lisas egna som inte fungerade likadant. Idag kom jag på att den boken kan bli det bästa verktyget i våra samtal, min räddning med andra ord. Kvällssagor om kroppen och framtiden är på schemat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar